Hej hyresgäst! Här hittar du svaren på dina frågor.
Tantalos Fastigheter AB
Söderbyvägen 10
195 60 Arlandastad
+46 8 80 50 90
info@tantalos.se
Tantalos Fastigheter AB
Söderbyvägen 10
195 60 Arlandastad
+46 8 80 50 90
info@tantalos.se
Kommer snart.
Du ska alltid inhämta hyresvärdens medgivande innan du hyr ut i andra hand. Kontakta info@tantalos.se vid eventuella frågor. Om du hyr ut utan tillstånd kommer du att sägas upp och förlora ditt hyreskontrakt.
Om du får din andrahandsansökan godkänd och har en garage/parkeringsplats så kommer den automatiskt att bli uppsagd. Står du in kön till garage och hyr ut i andrahand kommer du förlora din plats i kön och behöver därmed höra av dig när andrahandsuthyrningen upphör, för att ställa dig i kön igen.
Om reglerna inte följs kan vi i allvarligare fall ifrågasätta om den boende ska få bo kvar. Vu måste då först rikta en skriftlig uppmaning till den som bryter mot reglerna att följa dessa. Om den boende trots flera uppmaningar inte följer reglerna kan det bli fråga om att behöva flytta ut.
För att undvika stopp i avloppsrören får endast toalettpapper spolas ned i toaletten. Rensning av stopp orsakat av att annat spolats ned (t.ex. pappershanddukar, kattsand, tops och sanitetsartiklar) får den boende själv betala.
Det är förbjudet att ställa sopor på loftgångarna. Inte heller privata föremål som cyklar, barnvagnar och skor får lämnas vid entréer, trapphus eller andra gemensamma utrymmen. Rum specifikt avsedda för barnvagnar och rullstolar finns i huset. Det är ur brandskyddssynpunkt och även av skötselmässiga skäl viktigt att denna regel följs.
Innehavare av husdjur är skyldiga att övervaka så dessa inte stör eller förorenar i huset och dess omgivningar. Husdjur får transporteras kopplade, men inte rastas eller gå lösa.
Skador i lägenheten eller på fastigheten som uppstått av husdjur åtgärdas eller bekostas av innehavare.
Rökning är förbjudet i lägenheten samt i föreningens samtliga gemensamma utrymmen.
Du får göra mindre förändringar i din lägenhet. Du får t.ex. Måla, sätta upp nya Tavlor, hyllor eller gardinstänger. Görs väsentliga förändringar, som ändrar standarden i lägenheten kan du komma att bli återställningsskyldig.
Parkering är endast tillåtet på kommunens designerade parkeringsplatser samt husets upplåtna garageplatser.
Tänk på att:
Det är inte tillåtet att byta lås på sin ytterdörr till ett annat låssystem än det befintliga.
Visa hänsyn till dina grannar så att de inte störs av ljud från din lägenhet. Tänk på att det är oftast mer lyhört i lägenheter än du tror. Störande ljud (t ex att borra i väggarna, hög musik etc.) bör undvikas efter klockan 22.00 fram till kl. 07:00. Använd heller inte tvätt- och torkmaskinen mellan dessa tider.
Tänk på att:
Vid brådskande ärenden på vardagar 16.00-07.00 eller helger kan du ringa journumret.
Ett brådskande ärende kan t.ex vara:
• Du har fått en vattenläcka/ inget vatten, ej läckande kran
• Om hemmet är strömlöst
• Om du har tappat bort din nyckel (kostnad debiteras hyresgäst)
• Kyl / Frys / Spis har slutat fungera
• Stopp i toalett
Kontaktinfo
Journummer Strängnäs och Västerås: 010 – 33 33 255
Journummer Knivsta och Uppsala: 08 – 35 72 55
Vid borttappad nyckel kontakta omgående info@tantalos.se
Samtliga av Tantalos Fastigheter använder ILOQ-låssystem vilket möjliggör för oss att avprogrammera en borttappad nyckel istället för att behöva byta ut hela låset.
Vid borttappad nyckel skickas därefter en ny ut och debiteras med 700 kr som kommer på nästkommande faktura.
Om du störs av ljud från grannen ska du först ringa på och tala vänligt med personen i fråga. Hjälper inte detta, eller om det är omöjligt att lokalisera varifrån störningarna kommer, kontakta info@tantalos.se. Om störningen är allvarlig och akut ska du kontakta jouren. Du hittar alla kontaktuppgifter under fliken Fastigheter och därefter ditt bostadshus.
Ditt lägenhetsnummer är det som står på hyreskontraktet. Detta använder du även när du ska teckna t.ex bredband.
Lägenhetsnumret består av fyra siffror och de två första siffrorna anger vilket våningsplan bostaden ligger på. Entréplan börjar med 10, våning 1 med 11, våning 2 med 12 etc. Därefter kommer lägenhetsnumret på våningsplanen räknat från vänster.
Alltså bor du i den första lägenheter från vänster på plan 1 är ditt lägenhetsnummer 1101.
Våra bostäder förmedlas via den kommunala bostadskön i respektive kommun.
Bredband tecknar ni själva. Blankett och instruktioner för hur du tecknar ett bredband finns under respektive bostadshus.
Nycklar skickas ut ett par veckor innan inflytt eller lämnas ut vid kontraktsskrivning.
Samtliga fastigheter använder ILOQ-system vilket innebär att nycklarna är avprogrammerade fram till inflyttningsdagen kl 12.00.
Du behöver aktivera din nyckel för att den ska fungera, detta gör du i en så kallad Hotspot. Nyckeln börjar inte fungera förrän klockan 12 den dagen du ska flytta in och du behöver ha betalat din första hyresavi för att få tillträde till din lägenhet.
Var Hotspoten som du ska aktivera nyckeln får du instruktioner av oss om. Du stoppar in nyckeln i Hotspoten tills den lyser grönt. Då är nyckeln klar att användas.
Som hyresgäst hos oss ska du under hela boendetiden ha en gällande hemförsäkring.
En hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem. Den täcker inte bara skador på dina egna ägodelar utan även om du skulle bli vållande till en större skada, så som brand eller vattenläcka. Om du inte redan har en hemförsäkring är det viktigt att du tecknar en sådan.
Om du flyttar måste du göra en flyttanmälan i god tid före flytten. Flyttanmälan gör du hos Skatteverket. Det finns ingen automatisk ändring av din adress från folkbokföringen utan detta måste göras manuellt.
I samband med din uppsägning kommer vi boka besiktning av din bostad. Om det finns skador i bostaden som du som hyresgäst själv orsakat och som inte räknas som normalt slitage, kan du komma att få betala för dessa. Om du väljer att åtgärda skadorna själv innan avflyttning, ska en ny besiktning bokas av dig som hyresgäst för att få detta godkänt. Avflyttningsstädning ska alltid göras och godkänns av nästkommande hyresgäst. Bor du i ett studentrum besiktas rummet alltid på utflyttningsdagen.
I samband med din uppsägningsbekräftelse fick du en checklista för städningen. Följ denna noggrant. Den nya hyresgästen ska inte behöva börja städa. Om bostaden inte är godkänt städad kommer vi att fakturera dig för en avflyttningsstädning.
Uppsägningstiden är tre kalendermånader och gjord uppsägning kan inte ångras.
Exempel: Om du säger upp avtalet den 6 januari upphör kontraktet att gälla 30 april. Säger du upp avtalet den 31 januari så upphör även det att gälla den 30 april. Utflyttad ska du vara första vardagen månaden efter. Utflyttningen ska vara klar klockan 12.00, då ska bostaden vara tömt och städad och nycklarna tillbakalämnade.
Bilplats har alltid tre kalendermånaders uppsägningstid om det inte sägs upp i samband med att ditt bostadskontrakt sägs upp.
Tänk på att uppsägningen ska vara skriftlig. Du kan scanna in en signerad uppsägning inklusive din legitimation och sedan skicka in uppsägningen till info@tantalos.se. Vi återkommer sedan med en bekräftelse på din uppsägning.
Vid utflytt så kan nycklarna lämnas tillbaka på vårt kontor eller skickas i ett kuvert till samma adress. Har inte nycklarna anlänt inom 7 arbetsdagar från utflytt kommer du som hyresgäst bli debiterad med 700 kr / nyckel.
Tantalos Fastigheter AB
Maskingatan 3 1tr
195 60 Arlandastad